NFT Skapar Nya Möjligheter För Idrotten
Som Kryptovalutaguiden rapporterat i hundratals artiklar är NFT branschen extremt expansiv och inte minst inom idrotten har det skapats konkreta, tydliga intäktsområden med stora succér som NBA Top Shot och liknande satsningar på digitala player cards.
Introduktionen av icke-fungibla tokens har erbjudit sport en ny möjlighet att interagera med användare och tjäna pengar. ”De tre viktigaste inkomstkällorna för klubbar och ligor inom alla sporter är biljettförsäljning, mediarättigheter och sponsring. Alok Joshi, medgrundare och VD för Lepasa Metaverse Ecosystem berättade att tokeniserade biljetter, NFT-medierättigheter och sponsring av virtuella eller metaverse händelser alla kan resultera i avsevärd utveckling i alla tre.
Enligt experter på området kommer användandet av NFTs ta många olika former, inklusive att se eller delta i sportevenemang live, göra inköp eller delta i speciella evenemang. Tushar Gandotra, grundare och VD för FiEx Global, fortsatte,
”NFT-plattformar kommer att hjälpa sportsektorn att ta sin interaktion med fans till en helt annan nivå genom att möjliggöra försäljning av videoklipp, auktionering av minnen, handel med varor, och anordnandet av tävlingar. Till exempel genererade National Basketball Association (NBA), som arbetade med Dapper Labs för att lansera NFT-marknaden 2020, mer än 230 miljoner USD i intäkter på bara ett år.
Man tror att det har skett en betydande förändring i hur sportfans interagerar med sina favoritmatcher. Intressentgemenskapen betonar allt mer digitalt deltagande, och dessa skiftande mål har förbättrat utsikterna för skaparekonomin. För att ge fansen unikhet och bestående värde, säger branschexperter att en av de största utmaningarna är att balansera samlarbarhet och funktion. ”Marknaden för NFT och esport expanderar snabbt i Indien. Medan NFT-verksamheten har sett en ökning i handelsvolymer över tresiffriga procenttal år över år, expanderar e-sportsektorn med en hastighet av 45% CAGR. Så NFT-spelindustrins framtid verkar vara ganska lovande, enligt Parth Chadha, medgrundare och VD för STAN.
Man tror att NFT har tillåtit esportfans över hela världen att delta i tokens eller kryptovalutor för att få tillgång till VIP-områden, klubbar och kanaler som är värd för de bästa esportlagen och spelarna. ”NFT:er, oavsett om det är engångsåtkomst, säsongsbetonad åtkomst eller virtuella åtkomsttokens, kommer att revolutionera traditionella sportbiljetter. Joshi fortsatte, ”NFT mediarättigheter, sponsring av digitala eller metaversa evenemang, och allt detta kan resultera i en enorm utveckling.
Relaterad Läsning
Följ Oss På Sociala Media
Senaste uppdateringarna varje dag.
– Investera i Kryptovaluta och NFT på Binance –