Miljardären Jeremy Grantham är skeptisk till bitcoins plats i finansvärlden och kallar den ”värdelös” och en ”spekulativ mekanism”.
Den 89-årige Grantham har noterat bitcoins nedgång sedan oktober ifjol och tycker att trots starka ekonomiska förhållanden har bitcoin visat sin instabilitet som en värdebevarare. Bitcoin handlades nu cirka 50 % från sin rekordhöga nivå på 126 080 dollar. Grantham tycks ha missat de vansinniga krigen mot Iran och Libanon, Venezuela och Nigeria och därmed tilltagande osäkerhet på marknaden. Att bitcoin blir en högriskinvestering i tider av oro – och därmed tappar i pris, är högst naturligt. Grantham missar också att silver har tappat mer jämfört med bitcoin från 1 februari tills idag och guld är nästan ner exakt lika mycket som bitcoin. Sedan den 1 februari 2026 har bitcoin tappat cirka 22% i värde, medan guldet har backat med cirka 18% och silvret har fallit med omkring 30% så sett ur skenet av detta är det kanske mer oväntat att guld och silver tappat så mycket som de gjort i dessa tider av krig och oro i världen.
Grantham, medgrundare av investeringsföretaget GMO, gjorde sin position kring tillgångsklassen välkänd i ett framträdande på CNBC:s ”Squawk Box” på fredagen, där han kallade krypto för en ”värdelös, spekulativ mekanism”.
”År och år, årtionden och årtionden – det kommer att minska, misstänker jag”, sade Grantham om dess framtid. ”Inte med en smäll, utan med ett gnäll.”
Grantham är nog från fel generation för att se blockchainteknikens fördelar och tilltagande adoption. Kanske är han bara bitter på grund av att han antingen missat att investera för flera år sedan eller så gick han in i höstas strax innan all time high. Hans utspel signalerar någon sorts bitterhet och okunskap på samma gång. Lite som Warren Buffet eller svenske Christer Gardell tidigare farit ut mot bitcoin.
– Följ Bitcoinkursen i realtid
Följ Oss På Sociala Media
Senaste uppdateringarna