Leo Messi x Matchday
Matchday, ett bolag som bygger Web3-spel, tillkännagav idag att man har tagit in 21 miljoner dollar i pre-seed finansiering för att utveckla en serie spel – med den legendariska fotbollsspelaren Lionel Messis riskkapitalbolag ombord.
Leo Messis bolag Play Time är med och investerar i startupen, tillsammans med Courtside Ventures, Greylock, HackVC, Capricorn Investment Group och Horizons Ventures som också deltog i rundan. Spanska fotbollsstjärnan Alexia Putellas fungerar samtidigt som Matchdays globala ambassadör.
Fotbollslegenden – som spelar för proffslaget Paris Saint-Germain och nyligen ledde Argentinas landslag till 2022 års FIFA World Cup-vinst – har redan gjort ett antal drag i NFT-världen.
Lionel Messi har skrivit på ett avtal värt 20 miljoner dollar för att marknadsföra fantoken-plattformen Socios på världens scen. Affären gjordes i fiat snarare än kryptovalutor, bekräftade en talesman. Som varumärkesambassadör kommer Messi att delta i flera reklam- och utbildningskampanjer. Den första kampanjens slagord är ”vara mer” och kommer att användas för att inkludera användare på Socios-plattformen.
Messi är även varumärkesambassadör för framstående NFT-fantasyspelet Sorare. Han har också släppt sina egna officiella NFT-kollektion genom Ethernity Chain-plattformen.
Matchday har en officiell licens från FIFA, det styrande organet bakom VM, samt FIFPROs spelarförening. I ett uttalande förklarade Matchdays medgrundare och VD Derrick Ko att spelen kommer att vara optimerade för ”casual” användare.
”Vi bygger för en obearbetad publik i fotbollsgemenskapen,” sade Ko.
Matchdays spelchef Sebastien de Halleux har tidigare arbetat som chef på det stora spelutgivaren Electronic Arts (EA), där han arbetade på företagets egna FIFA-spelserie och Madden NFT-serien.
”Våra spel kommer att vara tillgängliga för alla spelare, och centrerat kring verkligt ägande av digitala föremål som kommer att vara en stolthet för alla spelare,” sade De Halleux i ett uttalande.
I Web3-spel registreras sådana ”digitala föremål” vanligtvis på blockchain som NFT:er – unika blockchain-tokens som anger ägande över digitala tillgångar som karaktärer, skins eller föremål i spelet. Matchday släppte tidigare ett tidsbegränsat minispel under fotbolls-VM 2022 och gav ut 2 miljoner NFT-spelarkort till ungefär 600 000 användare.
Fotbollsjättar har redan tagit betydande steg in i Web3. Sorare tog in 680 miljoner dollar till en värdering på 4,3 miljarder dollar 2021 och har samlat på sig hundratals lag- och ligalicenser samtidigt som han expanderat till andra sporter. Förra hösten lanserade FIFA en NFT-plattform på Algorand, och dussintals lag har släppt Socios fantokens som ibland stiger eller sjunker i pris baserat på deras prestanda på planen.
MER LÄSNING – NFT NYHETER – hundratals artiklar från NFT världen.
Relaterad Läsning – NFT Spel Nyheter – läs om fler web3 gamingprojekt.