Flybondi & TravelX Utvecklar Samarbete Med NFT Biljetter
Det argentinska lågprisflygbolaget Flybondi integrerar Web3 i sin biljettprocess genom att utfärda e-biljetter som icke-fungibla tokens (NFT).
Den nya integrationen som tillkännagavs på torsdagen heter Ticket 3.0 och är en utökning av dess befintliga relation med NFT-biljettföretaget TravelX, som lanserades i september 2022. NFT-biljettteknologin, byggd på Algorand-blockkedjan, tillåter passagerare att byta namn, överföra eller sälja deras ”NFTickets” oberoende.
Flybondi säger att NFT-biljetten ”erbjuder en mer flexibel reseupplevelse som tillåter passagerare att till och med köpa i förväg utan att behöva definiera sina resplaner eller vilka resenärerna kommer att vara.” I gengäld kan flygbolaget minska kundtjänstkostnaderna och öka sina intäkter från handelsavgifter.
TravelX chief blockchain officer Facundo Martin Diaz sade till CoinDesk i september att företaget inte tar ut någon avgift när användare initialt köper en biljett, men det får en transaktionsavgift på 2% när affärer görs på andrahandsmarknaden. Flygbolagen får också en intäkt på 2%, sade han.
Passagerare kan köpa resebiljetter via Flybondis webbplats med fiat-valuta, och TravelX utfärdar en synkroniserad NFT-biljett utöver den vanliga e-biljetten. Resenärer kan sedan skapa ett Ticket 3.0-konto för att hantera och lagra sina NFTs via Flybondi. Biljettrelaterade regler och villkor är integrerade i NFT:s smarta kontrakt av flygbolaget.
”Med den här lanseringen försöker vi generera en positiv påverkan inom flygindustrin genom innovation och en tillämpning av blockchain-teknologi”, säger Flybondis vd Mauricio Sana i ett pressmeddelande. ”Att ändra spelreglerna är aldrig lätt, men vi vet att det är vårt mål att utvecklas och erbjuda våra passagerare ett nytt steg av friheten att flyga.”
Web3 Introducerar Sekundära Marknader
Inkluderandet av Web3-teknik och NFT i sådana operationer kommer att öppna sekundära marknader för kunder. Om användningen av dessa nya teknologier, sade Travelx att flytten medför en ny fas ”där resebranschen och den nya web3- världen möts för att ge en mycket mer flexibel upplevelse för resenärer, samtidigt som de genererar nya intäktskällor och en stark minskning i transaktionskostnader för flygbolag.”
Projekt som använder NFT som en del av sin verksamhet har mångdubblats sedan 2021. Den 8 september 2022 tillkännagav Europeiska unionen en plan för att använda NFT:er för att skydda immateriella rättigheter och bekämpa förfalskning. I augusti beräknade en rapport från Grand View Research, ett marknadsundersökningsföretag, att NFT-marknaden kommer att växa till 200 miljarder dollar 2030.
– mer läsning: NFT Nyheter –
TravelX samarbetade med det spanska flygbolaget Air Europa i april 2022 för att lansera en serie NFT-biljetter kopplade till speciella förmåner och evenemang. Latinamerikansk kryptobörs Lemon integrerade TravelX på sin plattform i oktober 2022, så att användare kan köpa och sälja flygbiljetter. TravelX har också gjort sin infrastruktur öppen så att andra börser eller marknadsplatser kan använda TravelX API. Enligt företaget undersöker över 60 flygbolag över hela världen också användningsfallen för sina NFT-biljetter.