Hyperadoption i LATAM & Karibien
Intresset för krypto fortsätter öka rasande snabbt i Latinamerika och Karibien (LAC), där betalningsjätten Mastercard säger att över hälften av ”konsumenterna” redan har gjort minst ett köp med krypto.
Företaget sade att det hade pratat med ”mer än 35 000 människor runt om i världen” som en del av sin New Payments Index-undersökning, där 51% av de svarande i LAC sa att de hade slutfört ”minst en kryptorelaterad aktivitet under de senaste 12 månaderna .”Den tillade att ”mer än en tredjedel” av latinamerikanska/karibiska svarande har använt ett stablecoin för att ”göra en betalning för ett vardagsköp.”
Undersökningen, som genomfördes mellan mars och april i år, visade vidare att 54% av konsumenterna i Latino och Västindien är ”optimistiska” om prestandan för digitala tillgångar som en investering. Cirka 66% av latinamerikaner och karibier svarade att de ville ha ”större flexibilitet att använda krypto och traditionella betalningsmetoder omväxlande” i sin dagliga finansiella verksamhet.
Hela 82% svarade också att de ville att deras nuvarande banker skulle förse dem med en rad ”direkt tillgängliga” ”kryptovalutarelaterade” funktioner. Och 77% av de tillfrågade sade att de gärna skulle använda krypto mer om de förstod mer om det. Undersökningen visade vidare att om kryptotillgångar ”utgavs eller backades upp av en pålitlig organisation”, som en bank, skulle 69% av de tillfrågade känna sig mer säkra på att investera.
Och 67% sade att de gärna skulle göra eller ta emot betalningar i kryptotillgångar om tokens hade tradfi-stödjare (traditionell finansiering).
Globalt sett sade drygt en tredjedel av de tillfrågade att de var ”något eller mycket sannolikt att försöka betala med krypto” under det kommande året, med färre än 6 av 10 som uppgav att de ”skulle känna sig mer säkra på krypto om de visste att det utfärdades eller uppbackad av en välrenommerad organisation.”
Mastercards undersökning fann också att digitala betalningar ökar i Latinamerika, där 95% av de tillfrågade uppgav att de hade för avsikt att använda digitala betalningsmetoder under nästa år. Nästan en tredjedel av de tillfrågade uppgav att de hade använt mindre kontanter under de senaste 12 månaderna.
Resultaten från undersökningen kommer precis efter en uppsjö av aktivitet i regionen från Mastercards rival Visa. Den senare rullade ut ett antal kryptokort i Brasilien och Argentina den här månaden – i samarbete med stora lokala blockchain-industriaktörer.
Walter Pimenta, Mastercards Executive Vice President of Products and Engineering i Latinamerika/Karibiska regionen, citerades som att ”fler och fler latinamerikaner visar intresse för kryptovalutor och vill ha lösningar som underlättar åtkomst till kryptovärlden.”
Han tillade att Mastercard nu arbetade på ”lösningar för att utöka digital inkludering och stärka allianser som garanterar funktion och support.”
Har du läst på om kryptoindustrin? Då vet du redan att det är ett utomordentligt bra läge att investera i kryptovaluta just nu… och att vara Långsiktig och ej spekulativ.