Isiah och Raymond Garcia från Texas höll en familj i Minnesota under vapenhot i åtta timmar och tvingade fadern att överföra över 8 miljoner dollar i kryptovalutor.
Två bröder från Texas har erkänt sig skyldiga till att ha rånat en familj i Minnesota på kryptovalutor värda mer än 8 miljoner dollar, efter att ha hållit dem under vapenhot i deras eget hem i timmar.
Isiah Angelo Garcia, 25, och Raymond Christian Garcia, 24, båda från Waller, Texas, erkände sig båda skyldiga på torsdagen till ett fall av störning av handeln genom rån, enligt ett uttalande från justitiedepartementet. De erkände sig skyldiga till anklagelserna inför den amerikanska distriktsdomaren Ann Montgomery i Minneapolis.
Bröderna reste från Texas till Minnesota specifikt för att genomföra planen, sa åklagare. På morgonen den 19 september 2025 kidnappade de en man och hans familj under pistolhot i deras hem i Grant, en liten stad utanför Minneapolis, krävde tillgång till hans kryptovalutakonton, lockade familjen och höll dem fängslade i mer än åtta timmar.
Vid ett tillfälle tvingade Isiah Garcia mannen att resa till familjens stuga i norra Minnesota för att hämta ytterligare kryptolagringsenheter och flytta pengarna, enligt domstolsdokument. Sammanlagt tvingade bröderna honom att överföra mer än 8 miljoner dollar.
Familjens son lyckades ringa 112, och bröderna flydde. Utredarna använde föremål som de lämnat kvar i huset för att identifiera dem och spårade dem sedan till Houston-området, där de greps. Båda erkände att de använt skjutvapen för att hota familjen.
Var och en riskerar maximalt 20 år i federalt fängelse, och de två gick med på att betala mer än 8 miljoner dollar i skadestånd. Domslutsdatum har inte fastställts.
LÄS OCKSÅ: Kash Patel styr fokus på att arrestera kryptobrottslingar. Stackars, stackars Kash Patel..
Följ Oss På Sociala Media
Senaste uppdateringarna