fbpx

Discord, som ursprungligen skapades som chattplattform för gamers är nu ett superviktigt verktyg för Web3-communityn, med över 300 miljoner användare globalt. Discord är en perfekt plats för krypto-communities att samlas och dela med sig av erfarenheter och chatta med likasinnade. Förutom detta har plattformen även ett riktigt snyggt användargränssnitt.

Läs Tim Haldorssons 5 Tips om hur du kommer igång och lyckas med Discord marketing här.

Trots att det inte är det lättaste att starta ett Web3-community på Discord så finns det några praktiska tips som kan hjälpa dig att komma igång:

1. Håll ditt community organiserat med hjälp av kanaler och roller 

Med en organiserad Discord-server förhindrar du att chatten blir kaotisk och ser till att medlemmarna enkelt kan navigera sig till specifika diskussioner. I Discord kan du också använda roller för att ge vissa personer (som moderatorer) speciella behörigheter. Detta inkluderar möjligheten att ta bort meddelanden eller sparka ut personer från kanalen. 

Kom ihåg att en nackdel med Discord är dess brist på verktyg som skyddar användare från bedragare. Att tilldela roller till moderatorer är ett bra sätt att minska denna risk.

2. Var autentisk och personlig

Eftersom Web3-gemenskapen fortfarande är relativt liten är det extra viktigt att vara personlig och autentisk när du interagerar med andra på Discord. På så sätt kan du skapa starkare relationer och bidra till en hjälpsam, trygg och trevlig miljö. Se till att hålla en bra ton och att ge varje ny medlem ett varmt och personligt välkomnande. Undvik bots när det är möjligt, då det kan uppfattas opersonligt.

3. Skapa möjligheter till engagemang

Om du vill att folk ska stanna kvar i ditt Discord-community behöver du ge dem skäl att göra det. Du kan göra detta genom intressanta diskussioner, AMAs, spel eller annat engagerande innehåll. Du kan också skapa en introduktionsguide som inspirerar till långsiktig lojalitet, samtidigt som du förenklar navigeringsprocessen för nya medlemmar. Se till att det du skapar är något som medlemmar vill delta i, det vill säga, något som tillför värde till deras upplevelse som community medlemmar.

4. Erbjud incitament

Att erbjuda incitament kan vara ett bra sätt att öka engagemanget i ditt Discord-community. Du kan till exempel sätta upp giveaways, dela exklusivt innehåll, ge tidig tillgång till nya funktioner, och liknande. En bra start är att dela nyheter/uppdateringar och resurser, och förstås att vara tillgänglig för att svara på frågor från community-medlemmar.

5. Använd sociala medier

Se till att använda sociala medier frekvent! Sociala medier är ett bra sätt att marknadsföra ditt Discord-community, och på så sätt få fler människor involverade. Använd Twitter, Facebook eller till och med Reddit för att göra inlägg och bjuda in folk att gå med i ditt community. Du kan också köra sociala mediekampanjer som uppmuntrar människor att gå med.

Slutsats

Discord är ett riktigt bra verktyg för att bygga och växa Web3-communities

Genom att följa ovan tips kan du skapa ett community som hjälper till att stödja utvecklingen av de idéer, produkter och tjänster som utgör ditt företag eller organisation.

RELATERAD LÄSNINGNFT SKOLAN: SÅ Köper Du En NFT

https://9capital.org/
http://2982hotel.site/contact/
https://vatankurumsal.com/
http://gitasantihnusantara.org/
https://home-fixers.ae/
https://t-k.vip/
https://adrianazuniga.net/
https://adamoorthopaedic.com/
http://ciseelektrik.com/
https://smec.com.sg/
http://eventsglobal247.com/
https://reviewgames.id/
https://dtaajq.com/
http://imkovadesarollo.com/
https://www.nazaistudio.ma/
http://econohogar.com/
http://www.bellacucina.cl/
http://biroutraduceriploiesti.ro/
http://bcsservices.co.za/
https://suntech.com.co/
http://www.icekulbrands.co.za/
https://fundacionbartolocolon.com/
https://belajarbaking.xyz/
http://dinhhuonggiaoduc.com/
http://dronesgoiania.com.br/